Bjuder på lite recept

Japp... nu tänkte jag dela med mig av lite recept jag tycker är grymt goda..

En gudomlig laxrätt:

4pers
Ugn: 200 grader

Ingredienser:

4 st laxfiléer
2 burkar creme fraiche franska örter
1 lime
1 vitlöksklyfta
1 paket fetaost

Lägg de tinade filéerna i en form.
Häll creme fraichen i en bunke. Riv ner skalet av en lime, samt pressa ner saften i den. Pressa ner vitlöksklyftan, och smula ner fetaosten.
Blanda ihop alltsammans och häll över laxen.
Sätt in i ugnen tills laxen är klar, ca 20 min.

Servera med färsk pasta, gärna i olika färger, och en grönsallad

Vill man ha ett smalare recept, som jag brukar laga byter man ut creme fraice, franska örter till en lättare naturell creme fraiche. Då blandar jag istället i kryddan "franska örter". Det smakar ungerfär likadant =) Man kan ju även byta ut pastan mot fullkornspasta istället, så är man nyttigare på fler sätt =)

Tycker ni om dessa ingredienser så testa.... Ni kommer inte ångra er! Väldigt enkelt och grymt gott =)


Det andra receptet är ett som Johns syrra och sambo hittade i en tidning i somras. Det kan jag också varmt rekomendera.







Kycklingfilé med basilika, ruccolasmör och en mango-och melonsallad som tillbehör.


Kycklingfilé med basilika:
 4 personer

4 st kycklingfiléer
Marinad
1 dl hackad basilika (färsk)
1 vitlöksklyfta
1 dl olivolja
rivet skal av en citron

Ruccolasmör:
 
100 g smör
1 tsk pressad citron
1 dl lagrad ost
1 dl hackad ruccola
1 vitlöksklyfta

Gör så här:
1.
Mixa ingridienserna till marinaden och häll i en plastpåse. Lägg i kycklingen och marinera 2 timmar i kylen.

2.
Vispa smöret mjukt. Rör ner citronsaft, ost, ruccola och pressad vitlök.
Forma en rulle, och linda in den i plastfolie. Lägg i kylen att stelna.

3.
Torka av filéerna och grilla ca 8 min per sida. Kontrollera att kyckligen är genomstekt.


Mango- och melonsallad:
4 personer

1/2 melon (förslagsvis Ghaliamelon eller honungsmelon)
1 mango
2 tomater
1 rödlök
1 röd chilipeppar
1 lime
1 msk hackad mynta (färsk)
salt, peppar

Gör så här:

1.
Skala, kärna ur och tärna melon och mango.
Dela tomaterna och skär i stora kuber.
Skala och hacka löken.
Dela kärna ur och strimla chilipepparn.

2.
Blanda samman allt och pressa över limesaft. Rör ner mynta och krydda med salt och peppar.

SMAKLIG MÅLTID!







Jag rekomenderar verkligen dessa två maträtter. Båda bjuder på spännande ingredienser och smaker i en fantastisk och ovanlig( för mig) kombination.

Det var allt för denna gången,
Uppskattas detta återkommer jag gärna med fler middagstips.

Kram Johanna Von Bäst Roos


Kommentarer
Postat av: Johanna

Detta måste kommenteras direkt! Åhh va gott det låter... ska ja genast testa! (laxen står på matsedeln här hemma idag =)

Postat av: Marie

Tack för tipset på laxen. Det blev vår middag idag. Underbart gott. Jag åt alldeles för mycket kände jag efteråt. Jag modifierade receptet en aning. Jag uteslöt vitlöken och valde potatis till istället. Jag tog en naturell laktosfri creme fraiche och en franska örter (Evelina klarar inte av för mycket laktos.). Tack för maten! Vi kommer absolut göra det fler gånger!

2007-09-05 @ 20:47:33
URL: http://ylver.blogg.se
Postat av: Milla

Den där laxrätten ska jag absolut prova, puss på dig von Bäst

2007-09-06 @ 14:48:12
URL: http://cmillas.blogg.se
Postat av: Lotta

Mmm, nu blir jag hungrig! Laxen var supergod när jag fick den hos dig! Ska testa göra den hemma också snart!
Ser fram emot att träffa dig på lördag!!!
puss på dej!
Lotta

2007-09-13 @ 21:22:48
URL: http://lottamattsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback